maandag 11 augustus 2008

Oh's on Koh's

Zoals eerder al aangekondigd, zijn MJ en ik nu al zo'n zes daagjes op de eilandjes ('Koh' in het Thais): Koh Samui een avond en een dagje en de rest Koh Tao, en zoals al blijkt uit het laken van updates op dit weblog is het hier meer dan aangenaam. :D

Koh Samui is wat toeristisch, als in dat alles wordt volgebouwd, maar niet erg mooi of romantisch, of zelfs maar echt ontspannen. We zaten dan wel in een bungalow aan zee (\m/) en daar ga ik zeker niet over klagen, maar het eiland zelf mist wat sfeer. Voor een dagje en twee nachtjes in een bungalowtje strak op het strand was het zeker te doen though :P

Koh Tao daarentegen is meer een ..backpackers-eiland. Het is niet een echt jongereneiland, in zoverre dat het de gemiddelde leeftijd toch echt wel boven de 21 is (:P) en het uitgaansleven niet een en al comazuipen is (Koh Phangan). Nee wacht, 'duikerseiland' is beter. Alleen in een plek in Australie worden blijkbaar jaarlijks meer duikbrevetten uitgeschreven dan hier. Het is dan ook gezellig, relatief goedkoop en mooi om hier je brevet te halen. Dus dat heb ik (Val) ook gedaan. :D Na vier dagen was ik ook een gecertificeerd Open Water Diver (PADI), net als MJ (op 08/08/08, btw!). MJ heeft in de tussentijd wat andere duiken gedaan, en begonnen met zijn Advanced Open Water, die we het afgelopen weekend (de 9e en de 10e) samen hebben afgemaakt! :D Dit houdt in dat je ook:

- Een Deep Dive hebt gedaan (25-30m)
- Een specialty dive als Peak Performance Buoyancy (ofziets) hebt gedaan, oftewel, goed kunnen drijven :P
- Een specialty dive als Underwater Photography hebt gedaan (foto's volgen nog! Het was zeker sweet).
- Een verplichte cursus als Navigation hebt gedaan ("Hoe werkt een kompas." ..Voor MJ en mij niet te boeiend, zonder arrogantie :P)
- Een night-dive hebt gedaan. Heeel sweet. Met zn allen het donkere water in met lampen die maar een paar meter schijnen :D Die avond hebben MJ en ik als enigen een grote rode krab gespot! Hell yeah :P (en verder met de groep aparte vissen, rode zeesterren, etc.)

Dus, dat was echt sweet. Zes dagen superveel duiken, en superveel zien. Onderwater is echt mooi.. het is bijna een andere wereld. Soms schieten gedachtes aan Star Trek-backgrounds in mijn gedachten voorbij, met al die vage koraalformaties etc. (Meer log-informatie volgt waarsch nog over het duiken). Duiken is echt sweet..je ziet zoveel visjes, en rare soorten koraal dus, en andere 'dingetjes' als fluoriscerend plankton, planten, kreeften, weetikhet.. :)) Het duiken nam wel echt al onze tijd in beslag (incl. theorie, voorbereiding, en uitputting naderhand. Echt, je wordt er zoo moe van) de afgelopen zes dagen.

Vandaag zijn we er echter een dagje met zn tweeen op uit getrokken (het was dan ook MJ's laatste dag). We hadden een ATV gehuurd ('quad'), omdat MJ er nog nooit op had gereden en het ons wel geinig leek. Na een half uurtje stonden we echter al langs de weg en kon hij niet meer opgestart worden (het bleek dat hij teveel toeren maakte). Dus MJ op een scootertje ('taxi') achterop mee terug naar Sairee Beach, waar we 'm gehuurd hadden. Een driekwartier later kwam hij terug op een scooter met twee(!) Thai erbij, waarvan een een monteur, en na wat gediscussieer werden de toeren bijgesteld en konden we verder op weg naar ons eerste doel van de dag: Shark Bay! Zoals de naam al doet vermoeden worden daar vaak haaien gespot, en daar gingen wij ook zeker voor (Black Tip Reef Sharks). Gewapend met masker en snorkel snorkelden wij onze weg door de baai, maar geen geluk. Geen haaitje gezien. Het was wel mooi met veel zeekomkommers, een soort van zebravisjes, een hoop ander geviste, en een hoop koraal, maar geen haaien.

Daarna gingen we door naar Tanote Bay, voor een tweede snorkeltrip. Hier was een thermocline (twee lagen water van heel verschillende temperaturen), waarbij in de onderste, koude laag een goed zicht was. In deze baai waren minder interessante visjes (als in Shark Bay), maar het koraal was echt super gevarieerd en mooooi. :) Daarna wilden we door de bergen terug, maar de wegen waren zo slecht dat we moesten omdraaien (daar kon nog geen ATV'tje tegenop)(de rest van de tijd was de ATV wel errrrg handig. Minder dan de helft van de wegen is hier verhard, en al die kuilen en scheuren..je gelooft het gewoon niet). Wel hebben we nog wat sweete panorama/berg-foto's kunnen maken..

De laatste uurtjes samen hebben we gevuld met een biertje of wat in het restaurant/strand-..bar van Big Blue Diving (het 'resort' waar we onze brevetten hebben gehaald), en een pizzaatje. Gezellig :) Ook wel vreemd though.. Ook terwijl ik dit schrijf.. Ik heb MJ een uurtje geleden gedag gezegd, en besef me nog niet helemaal dat ik de komende week 'alleen' ben (ik ken nu wel wat mensen bij het diving resort, dus ik blijf denk ik maar rondhangen hier)(Ook niet echt erg he, op een tropisch eiland :P). Het is wel vreemd dat je na vijf weken opeens niet meer samen bent, maar dat zal wel goed komen :) Ik ben benieuwd wat deze week me gaat brengen!

..Verder, volgens mij heeft MJ de kabels van de camera meegenomen, dus ik kan geen foto's uploaden van de eilanden of van het duiken, maar wellicht doet MJ dat nog wel in Nederland (-hint, hint- ;)). Ik ga nu maar eens mijn backpack verslepen naar mijn nieuwe onderkomen (breek ons de bek niet open over de accomodatie die we hier afgelopen week hadden.. Komt miss nog wel). Ik slaap nu in een cottage met Willem, een jongen die we tijdens de duikcursus hebben leren kennen. Ideaal :D Dus alleen ben ik vooralsnog niet ;) Updates volgen wel weer, het gaat jullie goed!

Cheerio,


Val

P.S. Ik krijg schokken van de computer als ik hem aanraak met mn been. Zucht. Thailand..

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Valerie...ik heb goed nieuws, en slecht nieuws...het slechte nieuws is dat er een wolf in je kamer zit...ik weet niet hoe die in je kamer is gekomen (ik denk dat het waarschijnlijk komt doordat we een wolf in je kamer hebben gestopt, maar of dit de oorzaak is weten we niet zeker). Het goede nieuws is, dat het maar één wolf is (moet je je voorstellen dat het er twee zouden zijn geweest, nee dan zit je pas met de gebakken peren). We hebben hem uiteindelijk Roel genoemd (op alle vorige namen reageerde hij niet), en immiddels is Roel zindelijk (dat was nog een hele klus...vooral om geschikte luiers te vinden voor een wolf). We proberen één keer per week je kamer te luchten (maar dat wil er wel eens bij inschieten) en van uitlaten komt het niet echt. Overdag, als Roel slaapt, proberen we zoveel mogelijk van zijn ontlasting uit je tapijt te krijgen met een hark. We wilde hem op een gegeven moment afschieten, maar het blijkt een zeldzaam ras te zijn (kregen we te horen van een boze dierenbescherming). Roel verobert enkel kangaroebiefstuk en dat is best prijzig (we dachten er daarom aan dat jij later ons de helft hiervan terug betaald, aangezien het beest in jouw kamer zit). Afgezien van wolf Roel is er verder niet veel aan de hand in huize vechtplantsoen...gelukkig komen volgende week de kratten met wilde bavianen bestemd voor in Hans zijn kamer...peace out!

Valerie zei

Hahahhahahaha :D
Roel de Wolf.. Ik kijk bijna uit om weer terug te komen ;) In a way eigenlijk serieus wel.. maar dat volgt wel in de volgende log (wellicht) :P

Heb je/jullie trouwens nog nieuws van Jeroen vernomen? Ik heb een smsje of twee gehad sinds 'ie daar is, geloof ik, maar ik weet niet of dat nog na die aardbeving was.. :/ erk.

En hoe gaat het met jullie scriptie? Of moet ik dat niet vragen.. :P

P.S. Wolven zijn sweet ;)