vrijdag 15 augustus 2008

'Solitary' Adventures on the Turtle Island

12/08/08: De eerste dag 'alleen'
Zoals al aangegeven in een eerdere log, slaap ik nu in een bungalowtje redelijk dichtbij de zee, met een jongen uit Amsterdam van de duikcursus, Willem. Dat is best wel ideaal (:P), want je zit hier redelijk dichtbij alles, we delen de prijs (een amazing 400 Baht, 8 euro per nacht :P) en je bent niet alleen! Het enige jammere aan de bungalow is dat, als het laken van het matras gaat (wat mij afgelopen nacht in mijn slaap is gelukt -wtf?), er van alles begint te jeuken.....erk! En, de lucht 's middags bij onze bungalow geeft het woord 'putlucht' die letterlijke, extra dimensie. Ieeeeew. Maar verder is alles prima dus. :P



De eerste dag zijn we gaan snorkelen in Hin Wong Bay (omdat met MJ al bleek dat je hier prima kan snorkelen en dan echt al veeeel kan zien), waar we zelfs een triggerfish tegen kwamen (wat een middelgrote en licht-agressieve, of liever territoriale, vis is). 's Middags lekker geluncht bij Thong Thai, als wel vaker (kip met basilicum en rode peper, mmmm. One of my favourites). En toen door na mijn eerste Muay Thai-training! (Thai (kick)boxing, 16:00-17:30). Ik was voor volgend jaar al aan het overwegen om een andere sport bij het zwemmen te doen, en ik was wel benieuwd naar dat Muay Thai. Nou. Anderhalf uur later was ik helemaal kapot en deden mn voeten en handen zeer, maar het was wel echt gaaf. Ik heb leren slaan, schoppen en trappen in no time. Mijn teacher was verbaasd dat ik beter met rechts sloeg en met links schop (mijn linkerbeen was ook mijn voetbalbeen, weet niet hoe dat zo komt). Maar dat ging lekker! :D Helaas geen fotootjes gemaakt though :(

Daarna ben ik meteen doorgegaan (met oog op de verwachte spierpijn :P) naar mijn eerste Thai massage, wat inderdaad een uurtje trekken en duwen is, zoals me al vaker was verteld. Een goede beschrijving die ik heb gehoord was, 'alsof iemand yoga op je aan het doen is'. Inderdaad. Het was wel prettig (ook met tiger balsem, mmm), maar uiteindelijk geef ik toch de voorkeur aan kneedmassages. :P Die avond ben ik alleen gaan eten, maar was misselijk, dus na een half groentesoepje was ik er weer weg van.

13/08/08: Ponderings on a standby-day
Om een of andere reden was ik die dag lam. Echt lam. De spierpijn van M.T. viel nogal mee (mn rechterschouder klaagt, though), maar ik kwam die dag gewoon niet op gang. Ik ben uiteindelijk maar op het strand gaan hangen (boehoe, erg :P) met mijn boekjes: Marcel Proust - Swann's Way (interessant, maar niet erg vlot geschreven), Rita Carter - Consciousness (superinteressant, wel een scientific book) en later van Willem: Jeremy Clarkson - The World according to Clarkson (wel lachen, maar toch iets disappointing). Ja, what can I say, twas een lam dagje alleen op t strand. Maar wel prima.

Die avond ben ik met Willem gaan eten bij een Indiaas restaurant, Noori India, en dat was echt (onverwacht) superlekker! We hadden kip korma, naan met knoflook (de bom!! :P) en kupchra/kulchra, zoiets (ging wel, beetje veel koriander though). Na ons verkwikkende maaltje gingen we door naar de (beruchte) Lotus Bar, waar die avond een beach party zou zijn (en het was mijn eerste avond hier op t eiland dat ik niet bekaf was..eindelijk!). Eerst hip-hop (wel dansbaar), toen trance (ook nog wel dansbaar) en toen gewoon rock! Lekker Guns 'n Roses, ACDC, Red Hot Chili Peppers en zowaar Rage Against The Machine luisteren 's nachts op t strand! Ideaaaaaal. (Echt jammer dat MJ er niet was :/)(Vooral bij 'Killing in the Name of' :P). Later voegde zelfs Hal (onze duikinstructeur tijdens de cursussen) bij ons, en een vriend van Willem, Daan uit Rotterdam (Daan is serieus de Rotterdamse versie van Harm! :D Echt geweldig gewoon. Ik kan het dan ook goed met hem vinden :P).

Today is gonna be the day
That they're gonna throw it back to you
By now you should've somehow
Realized what you gotta do
I don't believe that anybody
Feels the way I do about you now

Oasis - Wonderwall

Zeer, zeer gezellig was het (ik heb zowaar voor het eerst uit een bucket gedronken! Ja, dat klinkt zo slecht als het is :P).....en om half twee zei ik voor de zoveelste keer, als het volgende nummer slecht is, ga ik. Eindelijk draaiden ze Queen ipv Guns n Roses, en off I was.........om vier uur later om zes uur op te staan, om twee duiken te maken. Sleep 4 hours, dive 30 metres. :P Christ. Ik heb me in lange tijden niet zo gaar gevoeld. :P Maar het was het waard, want het was gezellig! Goed, op naar de volgende dag..

14/08/08: I. Can. Equalize!
So there I was, regaining consciousness from a severe zombie state in which I had awoken. Slowly. Very slowly. Preparing for my dive at 07:00 and not a coffee around. That's what a dive-holiday must be, really.

Dat waren mijn geschreven woorden van 06:45 op de dreadful morning erna, maar niet veel later zat ik op de boot en hoorde ik dat ik mijn eerste twee fundives met drie anderen ging maken, die allen of dive master/instructor of dive master-in de maak waren. :P Verder was er nog een kans op een whale shark, en na een verfrissend kopje thee had ik er weer helemaal zin in! We gingen eerst naar Chumphon Pinnacle en daarna naar Green Rock. Het was echt helemaal fantastisch! Fundives zijn zoveel leuker dan de cursus, omdat er minder (incompetente, as myself) mensen bij zijn (:P) en je alles op een ander, eigen tempo kan doen.


Een oudere foto, maar wel leuk ^__^

Chumphon Pinnacle
Bij Chumphon Pinnacle (C.P.) zijn we zowaar tot 29.2m diepte geweest (verder dan mijn Deep Dive), en ik kon gewoon klaren (to equalize)! Dat was een major problem tijdens de andere duiken en duurde altijd veeeeel te lang, maar nu kan ik het eindelijk! Hurray! Bij C.P. is het bekend dat er 's ochtends haaien zijn, en ik heb ook een silhouette gezien! (Het water was vrij 'stoffig': half goede/slechte visibility maar) De anderen probeerden me telkens haaien aan te wijzen, dus we zwommen er middenin :D Wooohaaaa. Verder heb ik hier ook mijn eerste (white-eyed) Moray Eel gezien, die MJ me tevergeefs had geprobeerd aan te wijzen (:P). Verder hebben we nog een hoop mooie vissen en koraal gezien, en een grouper (of twee zelfs later) die zo groot was als een middelgrote salontafel. :| Dit was serieus de grootste vis die ik ooit heb gezien (ook op het land), en ik was blij dat hij onder ons zat. Op de weg terug kwamen we ook nog een kwalletje tegen met vier lange, gele tentakels, en toen was het helemaal goed. :) Echt een geweldige eerste fun dive.

Green Rock
Green Rock (G.R.) zijn een heleboel grote rotsen bij elkaar, met een hoop mooie kleinere visjes, en weer een hoop mooi verschillend koraal en slugs. Slugs (soort van onderwater-naaktslakken) waren echt mooi: in allerlei kleuren (en zelfs) vormen, en ze hadden namen als 'Magnificent Slug' (hehehe :P) en 'Pustulose Wart Slug' (dan prefereer je als slak toch de eerste, denk ik dan :P). Hier (G.R.) heb ik ook mijn eerste Yellow Boxfish gezien, die echt hilarisch zijn. En nog een Moray Eel (tzal toch niet he.. :P) die in zn geheel in een rotshoekje lag! Zag er vet uit. Hij zwom zelfs nog een beetje (soort van). Verder waren er een hoop wrasse en een grotere ramora(?), die aan andere vissen hangen en huidcellen wegeten. ..Geweldig van de natuur, maar het was minder dat ze aan mn been begonnen te knabbelen (erk). Wel mooi. Hier ook de erg mooie blue-ringed angelfish gezien, als ook een zwart zeesterretje (snoezig).



Een van de dive masters wou ons ook echte clown visjes laten zien (Nemo's!), maar daarvoor moesten we door een trigger fish veld, zei hij. Ik dacht, dat zal wel meevallen. Nou, niet veel later zagen we de eerste gemene kop al hangen, en Dan ging de aanval/defensie aan (met je vin wat wegschopppen). We gingen wat verder, maar twee andere trigger fish vielen Andy aan, en we hebben de aftocht geblazen. Dat was eigenlijk toch wel spannend :P, en we hebben Nemo's op de achtergrond gezien ^__^. G.R. was sowieso mooi omdat je (onder)door en om rotsen heen kon zwemmen ('swimthroughs') en er overal mooie visjes verstopt zaten..

Die middag ben ik foto's gaan maken van Willem bij zn Muay Thai-training (ik was gestopt, hij niet, hij doet de sport ook in NL), want dat had ik beloofd, en ook Daan kwam naar het 'kamp'. Daan (de Rotterdamse Harm) en ik hadden het echter al weer snel gezien (nog wel gelachen om een mannetje die geluiden maakte bij zn stompen als een stationair lopende motor, haha :P), en we gingen wat drinken aan het strand..niet slecht. :D ..Uiteindelijk hebben we daar gehangen en gekletst tot de zon was ondergegaan (suuupermooie foto's gemaakt ook), en lekker rond elf uur nestwaards. :) Erg aangenaam allemaal. (Oh, en ze hadden een goede Massaman Curry, yaay ^__^).

15/08/08: Light Tranquillity
Vanochtend werd ik zeer ontspannen wakker (en niet eens echt misselijk), en ben ik lekker naar de 7-eleven gaan wandelen voor een early Birdy (ice-coffee). Wat over het strand gewandeld, bij het strand ontbeten, wat geinternet, en nu moet ik mijn spullen gaan pakken voor mijn volgende twee (en laatste) fundives, en een nightdive erna. Wooohaaa. :))) Dit is pas relaxt. Wel erg jammer dat MJ er niet bij is...maar van mij hoefde hij dan ook niet terug. :P (Ik heb trouwens nog een best redelijk logje geschreven over vanochtend, maar daar heb ik nu geen tijd meer voor (om het over te typen), dus dat volgt wellicht nog..?).

Morgen is de beruchte Full Moon Party op Koh Phangan, en we nemen de party boat er naartoe en terug, zodat we niet hoeven te verhuizen van Koh Tao. Daarna nog een dagje uitkateren, en dan ga ik alweer op reis naar Bangkok, om terug te gaan naar Nederland! Dus, jullie horen het wel weer (miss pas als ik terug ben), en anders tot later!

Ciaoo,

Val

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Super dat je je ook zonder mij vermaakt (ik was er een beetje bezorgd over). En zelfs beter dan met mij, lijkt het wel. Ik ben blij dat je nu kunt klaren, zodat je met goede herinneringen terugkijkt op het duiken. En als ik lees wat je schrijft, baal ik als een stekker dat ik niet ook nog wat langer ben gebleven. Maar er is altijd een volgende keer...
Ik zie je morgen op skype en daarna haal ik je op in Dusseldorf.... Ik heb er ontzettend veel zin in je weer te zien!

Ingrid Ruesink zei

Val zei:
"Marcel Proust - Swann's Way (interessant, maar niet erg vlot geschreven)"

Argh Marcel Proust afkraken, hoe kan je! Je moet hem ook gewoon in het Frans lezen en niet in een of andere slechte vertaling!!

Ziet er goed uit btw dat diven van je, ben beniewd naar de foto's,
c u soon,

Cheerioh

P.S. Nestwaarts!!

Rosa zei

Jaaaa duiken! Leuk he? Moet je eens in Nederland gaan duiken, is een heel aparte ervaring dan :p
Ik heb het in NL geleerd, dan waardeer je duiken in tropische gebieden nog veel meer denk ik zo :)

Anoniem zei

Zomaar, maar ik moest er wel om lachen, stond op de NOS.nl:

Ruilhandel bloeit in Engelse pub
In de pub The Pigs in Edgefield loopt het storm nu ook in Groot-Brittannië de economie hapert. Klanten mogen daar hun biertje betalen met goederen in plaats van geld.

Op een bord bij de ingang van de pub staat:"Als u iets verbouwd, gefokt, geschoten of gestolen heeft wat op ons menu past, dan kunnen we zaken doen". Volgens de eigenaresse worden er vooral streekproducten aangeboden.

De klanten zeggen zich meer dan ooit thuis te voelen in hun kroeg. De koers in The Pigs voor een halve liter bier is een kilo aardappelen of vlees, tien eieren of drie makrelen.

http://www.nos.nl/nos/artikelen/
2008/08/art000001C8FEC5B41CC09A.
html

Anoniem zei

Hahahhaah :D Sweet.

@MJ: Told you so ^__^

@Ingrid: Jajajaja, ik bedoelde maar te zeggen, ik vind het erg interessant, maar het leest gewoon niet zo lekker weg op vakantie. Tis ook een stomme vertaling. Zo'n eentje die 'mooi taalgebruik' wil houden ofzo.. (of zelf maken). Dusm, hold your horses ;) Ik zou het niet durven Franse literatuur te beledigen (en al helemaal niet in jouw bijzijn). ;)

@Roos: Hahah, in Nederland? Ja, in een sloot of zwembad zeker? :P Niet echt.. Maar duiken is idd _te_ geweldig.......gisteren zelfs een schilpad gezien!! :D ^_____^

Rosa zei

Sloot of zwembad?! Haha, in de meren zal je bedoelen, en Zeeland en de Noordzee natuurlijk. Da's pas echt duiken! Hoewel het niet zo mooi is als Bonaire/Australie/Israel, is er best wel wat te zien hoor (oa enorme kreeften)! :D alleen voor echte bikkels natuurlijk! ;)
Oeh schildpad is ook wel erg nice natuurlijk! ooit eens een gezien in Florida en man, die beesten waren snel haha! vermaak je nog daar en hopelijk tot snel!

Ingrid Ruesink zei

http://www.nu.nl/news/1705355/10/
Utrecht_blijft_beste_Nederlandse_
universiteit.html

Je kan maar ergens studeren wanne

Ennuh nog een goeie reis trug!!